Yoga in keramiek

yoga-4Een tijdje geleden wilde ik weer eens een figuur van klei maken. Ik zat al even met een dame in yogahouding in mijn hoofd en besloot dat deze het moest worden. Ik maakte een schets om alvast te oefenen met de houding en ging vervolgens met klei aan de slag.

Zelf doe ik niet aan yoga, maar veel mensen in mijn omgeving wel. Ik wilde proberen om een dame in een yogahouding te maken. Soms lijkt het of mensen die yoga beoefenen zich in allerlei bochten moeten wringen en zichzelf in de knoop moet leggen om in een bepaalde houding te komen. Dat was met de dame in klei al niet anders. Het grote voordeel dat ik had, was dat de armen en benen van deze dame al los zaten. Ik hoefde ze alleen maar te bevestigen en dat was soms al moeilijk genoeg.

De romp is vaak het makkelijkste deel om mee te beginnen. Het hoofd op de romp krijgen is een stuk lastiger en wat dacht je van de armen en benen in de juiste houding krijgen. Als alles dan naar je zin is moet het geheel ook nog uitgehold worden. Dan een paar weken drogen voordat je het durft af te geven aan de ‘afbakker’. Degene die het beeld voor je gaat bakken in de oven.

Ze kwam gelukkig heelhuids uit de oven en kon geglazuurd worden. Ik trok haar een witte broek aan en een blauw truitje met glimmers. Tot slot gaf ik haar een zwarte coupe.

Ben je benieuwd naar de afmetingen en prijs? Kijk dan in de fotogalerij.

6 gedachtes over “Yoga in keramiek

Geef een reactie

