Raku stoken in de regen

rast8Mijn eerste rakustook is alweer drie jaar geleden. De resultaten daarvan vielen me destijds wat tegen. Op veel van mijn beelden had ik toen veel te dik glazuur gedaan en dat werd niet mooi. Afgelopen weekend kreeg ik de kans om revanche te nemen. De weersvoorspellingen voor afgelopen zondag waren niet fantastisch, maar het zou tussen 10 en 16 uur droog blijven. Veel langer zou de stook toch niet duren?

Ik had niet gedacht dat ik nog eens aan een rakustook zou meedoen. De pottenbakker waar ik het afgelopen jaar met een gezellige groep mensen draaide, organiseert echter elk jaar voor de cursisten een rakustook als afsluiting van het seizoen. Ik besloot het toch nog een keer te proberen.

Glazuren
Om half 11 stroomde de pottenbakkerij vol met cursisten die allemaal hun werkstukken moesten glazuren. Je kon het speciale rakuglazuur op je werkstuk spuiten, maar je kon het er ook overheen gieten. Er was een basisglazuur, wit glazuur en koper dat als je veel geluk had mooi blauw werd. Ik wilde wel blauw, maar ik wilde het niet vanaf laten hangen van geluk. Ik kreeg de tip om blauw pigment tussen twee lagen basisglazuur te spuiten. Dat bleek heel goed uit te pakken. Het tweede potje overgoot ik met wit glazuur en de derde spoot ik. Daarna was het tijd om naar buiten te gaan.

Op temperatuur komen
Onder een afdak stond een tafel met genoeg stoelen en al het zelf meegebrachte eten stond al klaar. Tijdens het wachten tot de ovens warm werden moesten we toch iets te doen hebben … Twee ovens werden op temperatuur gebracht. Voordat de ovens voor de eerste keer de 950 graden hadden bereikt was er een behoorlijke tijd verstreken. We begonnen daarom alvast aan de koffie met zelfgemaakte Marokkaanse appeltaart en nog een appeltaart en chocoladepinda’s.

Bij 950 graden gingen de deksels van de ovens en konden de werkstukken met een tang voorzichtig uit de ovens gehaald worden. In het gras stonden tonnen met een laagje zaagsel, daar werden de beelden en kommen ingelegd. Het zaagsel vloog meteen in brand en de deksel kon op de ton. Een natte doek werd om de ton gelegd om het roken wat tegen te houden.

Mooie resultaten
rast9Na 20 minuten mochten de tonnen weer open. Onderin lag een smeulende zwartgeblakerde massa waar de werkstukken werden uitgevist. Vervolgens liet je er water overheen lopen om het craquelé-effect te bevorderen. Daarna was het poetsen geblazen om het zwart van je potje af te krijgen. Onder die laag kwamen de mooiste resultaten vandaan.

De lunch en het avondeten werden samengevoegd en we konden niet eens al het lekkers op; pastasalade, zalmwraps, soep met stokbrood, satéballetjes, hartige taart, fruitsalade en nog veel meer. Het was een raku/eetfestijn.

rast6Regen
Om een uur of vier kwamen er donkere wolken. Het werd een stuk frisser en het begon te regenen. We zaten allemaal droog onder een zonnescherm en afdak. Volgens sommigen was het net kamperen. De ovens deden er nu langer over om op temperatuur te komen.

Om de nog ongebakken stukken droog naar de oven te krijgen werd een grote parasol gebruikt. De allerlaatste stook was om half acht klaar. Het was de moeite van het wachten wel waard. Iedereen heeft heerlijk gegeten en leuke kunstwerken mee naar huis genomen.

3 gedachtes over “Raku stoken in de regen

  1. Wat een gezellige en leuke dag hebben jullie er van gemaakt.
    Bijzonder om zo ook eens een “kijkje” achter de schermen te hebben haha.
    Mooie kunstwerken weer!. Ik vind de vogeltjes erg leuk.

Geef een reactie

