Afdraaien en oren trekken

afd 2Vorige week was ik op visite bij Inge om te pottenbakken. Ik vertelde jullie toen dat ik deze week zou teruggaan om mijn vier overgebleven schaaltjes af te draaien en te decoreren. Braaf als ik ben (;-)) heb ik dat natuurlijk gedaan. Hoewel, … ik ben niet overal aan toegekomen.

We begonnen natuurlijk weer met een kopje thee en een portie kletsen, maar daarna zat ik al snel achter de draaischijf. Ditmaal om mijn leerdroge schaaltjes af te draaien. Leerdroog wil zeggen dat ze al wat gedroogd zijn, maar dat je ze met een beetje kracht nog wel kunt vervormen. Nu zijn de schaaltjes ideaal om te bewerken met engobes (verf gemaakt van kleislib) en met speciaal gereedschap kun je klei van de schaaltjes afschrapen om ze een mooiere vorm te geven.

Afdraaien
Veel van wat er tijdens het maken van een schaaltje op de schijf niet helemaal goed is gegaan kun je proberen te herstellen tijdens het afdraaien. Als je bodem veel te dik is kun je daar nog een flink stuk vanaf ‘toveren’. Als je schaaltje niet helemaal netjes rond is aan de onderkant, kun je dat bijschaven en het alsnog mooi rond maken.

Nou heb ik wel vaker afgedraaid, maar ik ben er eerlijk gezegd een beetje bang voor. Want behalve het verfraaien van je schaal kun je het ook behoorlijk verknallen. En omdat ik het niet zo goed durf, doe ik het maar half. Ik nam me voor wat beter mijn best te doen deze keer. Bij het eerste schaaltje begon ik wat onzeker en ik merkte dat het resultaat ook wat onzekerder was. Toen ik het schaaltje later met wat meer zekerheid te lijf ging, ging het stukken beter.

afd 1 afd 2

Na afloop waren mijn ‘zo zo’ exemplaren omgetoverd tot ‘zoho nouhou’ exemplaren. 🙂 De letterstempels met mijn initialen die ik mocht lenen van Inge maakten het helemaal af!

afd 3Een oor trekken
Twee van mijn schaaltjes leken meer op bekers en eentje ervan wilde ik een oor geven. Ik dacht gewoon een stukje klei te nemen dat even te kneden en daar een oor van te rollen. Nee, dat mocht dus niet van Inge. Ik moest het op de echte manier doen, er moet namelijk spanning op de klei komen te staan en dat betekende dat ik een oor moest trekken. Daar had ik wel eens enge verhalen over gehoord en nu moest ik eraan geloven. Het is een beetje lastig uit te leggen zonder een vreemde indruk te wekken, dus ik heb ter illustratie even een filmpje bijgevoegd.

Toen het oor eraan zat was het alweer tijd om naar huis te gaan. Geen tijd dus om te decoreren, dat ga ik thuis doen. Er gaat weer een nieuwe wereld voor me open. De wereld van het zelf aanmaken van engobes. Daarover meer de volgende keer. 🙂

10 gedachtes over “Afdraaien en oren trekken

  1. Wat een goed filmpje, kan ik ook nog wat van leren… Ze begint met een dikker stuk klei aan de beker te zetten dan ik dat doe…. Ga ik volgende keer ook proberen. Voor de rest zelfde werkwijze volgens mij. Ben erg benieuwd naar je engobe decoraties…..

Geef een reactie

