Gevangen in de glazen lift

glazen liftLang geleden, toen ik nog in een galerijflat woonde heb ik eens vastgezeten in de lift. De lift was er nog niet toen we er kwamen wonen, alle meubels moesten eerst vier trappen op voordat ze door de voordeur konden. Een paar maanden later was daar ineens een lift.

De lift had aan één kant een glazen wand waardoor je naar buiten kon kijken. Anderen konden ook naar binnen kijken en zagen je naar boven of beneden gaan. Op een kwade dag kwam ik van mijn werk en ik stapte in de lift. Ik drukte op het knopje voor de vierde verdieping, maar halverwege de tweede verdieping bleef de lift ineens steken.

Nog geen vijf minuten later hoorde ik mensen praten beneden.
“De lift doet het niet”, zei een vrouw.
“Gelukkig zit er niemand in”, hoorde ik de beheerder van het gebouw zeggen. Op zo’n moment heb ik altijd een 1-2tje met mezelf. Ik kijk mezelf verbaasd aan voor zover dat mogelijk is. Hoe weet die man nou dat er niemand inzit, hij heeft het niet eens gecheckt.
“Er zit wel iemand in de lift”, riep ik vervolgens, maar ik werd niet gehoord.

De noodknop
Gelukkig zit er in de lift altijd een knop waar je op kunt drukken in geval van nood. Ik ga er dan altijd vanuit dat je verbinding krijgt met iemand aan wie je kunt doorgeven dat de lift kapot is. Vol goede moed drukte ik op de knop. Een zoemend geluid was het gevolg. Ik drukte nog eens en nog eens. Niemand die mij toesprak, geen verbinding, niets, alleen een zoemer.

Nou had ik natuurlijk voor dat raam van de lift kunnen gaan staan om zo aandacht te vragen voor mijn situatie, maar ik was toen nog een beetje verlegen. Ik had het idee dat ik enorm voor paal zou staan daar zwaaiend voor het raam. Ik koos er dus voor mijn lot rustig af te wachten en zo ging er een uur voorbij zonder dat er iets bijzonders gebeurde. Uiteindelijk wilde er iemand met de lift en ik hoorde de man verbaasd zeggen: “Hé de lift doet het niet”. Ik haalde diep adem en riep zo hard als ik kon: “Ja, en er zit nog iemand in.” De man was meteen gealarmeerd. Hij zou de beheerder halen. Ik vroeg hem of hij misschien eerst mijn man even kon halen.

Als de brandweer
Al snel stond mijn (toenmalige) man aan de andere kant van de liftdeur te roepen. Omdat hij ongerust geworden was had hij mijn ouders en mijn werk gebeld om te vragen waar ik bleef. Hij bleef niet lang bij de lift staan.
“Ik ga de brandweer bellen”, riep hij. Niet veel later hoorde ik de gillende sirenes van een brandweerauto.
“Dat is toch niet voor mij?”, riep ik geschrokken. Ik had gehoopt zonder al te veel toestanden uit de lift te kruipen, maar met deze sirenes zou dat waarschijnlijk niet lukken.

De liftdeuren werden geforceerd en twee sterke brandweermannen trokken me uit de lift. Ze keken eerst nog even of ik in paniek was, maar ik had een grote grijns op mijn gezicht. Ik bedankte de man uit de flat die me wel had gehoord. De beheerder van het gebouw stond wat beteuterd te kijken.

 

9 gedachtes over “Gevangen in de glazen lift

Geef een reactie

