Op de sokkel: Kiek Keramiek

kkVoor veel kunstenaars en creatievelingen is creëren het allerbelangrijkste. Er zijn ook mensen die het overdragen van de kennis, het lesgeven, veel leuker vinden. Kiek Keramiek is zo iemand en ik heb het geluk al twee jaar les van haar te hebben.

Toen Kiki op 18-jarige leeftijd een keer iemand achter de draaischijf zag zitten was haar interesse meteen gewekt.
“Het leek me geweldig om een pot heel hoog te krijgen”, zegt Kiki.  “Ik wilde dat ook kunnen en ging op les. Toen ik het draaien eenmaal had geprobeerd en had gevoeld was ik verkocht. Die zompige, natte klei, wat sommige mensen maar vies vinden, vond ik heerlijk. Dat er elke keer wat uit de klei komt dat hoger en hoger kan, dat is leuk!”

De Keramische opleiding
Helaas was het na twee jaar al afgelopen met de lessen omdat de lerares verhuisde. Het pottenbakken kwam op een laag pitje te staan. Kiki ging werken en kreeg kinderen. Toen het gezin verhuisde naar Gouda besloot ze, 20 jaar na de eerste pottenbakkerslessen, de daar gevestigde keramische opleiding te gaan doen.
“Het is een leuke opleiding, met een diverse groep mensen. Van oud tot jong en uit alle lagen van de bevolking. Dat zie ik trouwens in mijn eigen lessen ook terug. Je leert echt van alles op de opleiding. Je leert serviezen draaien en mooie creaties te maken die aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, 30 cm hoog en 40 cm doorsnee bijvoorbeeld. Voor de rest werd je er vrij in gelaten. Bij mij was het altijd wat groter en royaler. Het was wel grappig om te zien hoe er bij iedereen wat anders uitkwam.”

“Ik heb veel glazuurlessen gehad waarin je leert dat je zelf de samenstelling kunt bepalen. Dat vond ik lastig, maar wel leuk. Het is mooi om te zien hoe je met verschillende kleuren klei andere resultaten krijgt. Hoe kleurt de klei na het bakken, is de samenstelling grof of fijn, dat scheelt zoveel. Op de keramische opleiding maken veel mensen een keuze tussen handvormen of draaien. Er zijn maar een paar gekken die het allebei doen en daar was ik er één van”, lacht Kiki.

Zelf lesgeven
kk 1Na de opleiding heeft Kiki stage gelopen. Ze liep een jaar mee bij een keramiste om te kijken of ze lesgeven leuk vond.
“Ze gaf alleen handvormles”, vertelt Kiki. “Ik miste dat draaien bij haar wel. Ik wilde graag allebei doen. Na de stage heb ik besloten om les te gaan geven en ik ben hier in de garage begonnen. Eerst kon na de les de auto er nog in. Toen werd het groter en groter en is het geworden wat het nu is, met tafels aan de muren, draaischijven, een spuitcabine en een oven.”

Bij Kiek Keramiek kun je op dinsdagavond, woensdagochtend en woensdagavond lessen volgen in handvormen of draaien. Ze geeft goede aanwijzingen of doet wat voor, maar er wordt ook veel gelachen. Kiki geeft geen opdracht mee tijdens haar lessen, je mag maken wat je wilt. “Ik heb weleens gevraagd of mensen behoefte hebben aan een opdracht. Toen werd ik een beetje vreemd aangekeken. Zelf zou ik het niet zo op prijs stellen als ik iets moet maken van de juf. Iedereen heeft een druk bestaan en moet al genoeg. Ik wil mensen niet vastzetten door opdrachten te geven. Anderzijds kom je misschien wel tot creatievere processen omdat je mensen uitdaagt.”

Eigen werk
“Er is een tijd geweest dat ik van mezelf bij handvormen van tevoren moest bedenken wat ik ging maken en dat kan ik helemaal niet. Dat vond ik storend, dat ik niet kon bedenken wat ik wilde maken, er kwam steeds heel wat anders uit. Het is niet zo goed stuurbaar bij mij. Ik moet de klei voelen en dan ontstaat er vanzelf iets, soms is het dan niks.”

“Ik maak wel eens wat in opdracht, maar daar heb ik tijd voor nodig. Mijn stijl is ruw en eenvoudig, een beetje primaire vormen, soms abstract. Niet teveel opsmuk, dat vind ik al gauw kitscherig worden. Ik hou ook van de combinatie echt en niet-echt. In de tuin staat bijvoorbeeld een beeld met een man- en vrouwdeel. Dat vind ik wel leuk omdat een mens dat ook wel in zich heeft.”

Op de markt
“Ik heb verschillende keren op een markt gestaan, maar dat is niet echt mijn ding. Mensen komen langs zeggen, ‘o mooi’ en lopen weer door. Ze kopen relatief weinig, zeker in Nederland. Ik heb een paar keer met een cursist achter de kraam gestaan met een draaischijf waarop mensen konden draaien. Ik schoof dan achter de draaischijf, uit beeld, dan stond ik niet zo in het middelpunt van de belangstelling. Wel zou ik nog graag een keertje op de Goudse Keramiekdagen staan.

Stemexpressie
Naast keramiekles geeft Kiki ook een cursus stemexpressie.
“Stemexpressie is klank maken en door de klank kom je dichter bij jezelf”, vertelt Kiki. “Dat is ook wat men er eng aan vindt. Ze vergeten vaak dat je ook hele mooie dingen van jezelf tegenkomt. Veel mensen denken o, ik kan niet zingen, ik zing vals, ik hou mijn mond maar. Het is ook leuk om jezelf eens te mogen laten horen en dat het niet uitmaakt hoe het klinkt. Als je samen met iemand een oefening moet doen en contact gaat maken dan is dat in het begin wel eng en er wordt ook veel gegiecheld. Met taal kun je je nog ergens achter verschuilen, maar tegelijkertijd is het ook een grote uitdaging. Het lijkt me ook leuk om stemexpressie en keramiek samen te voegen in een workshop. Eerst twee uur stemexpressie en dat mensen daarna met wat ze hebben ervaren iets gaan maken van klei. Ik denk dat dat wel een mooie combinatie zou zijn.”

Woon je in Gouda of omgeving en lijkt het je leuk om bij Kiek Keramiek handvorm of draailessen te volgen? Dan kun je eerst een proefles volgen voordat je je inschrijft voor de cursus. De lessen starten eind augustus weer, maar je kunt ook halverwege een lesblok instromen.

6 gedachtes over “Op de sokkel: Kiek Keramiek

Geef een reactie

