Hoe maak je een kopje van klei?

 

Een aantal maanden geleden heb ik kopjes en lepeltjes van klei gemaakt. Van de lepeltjes heb ik beschreven hoe ik deze gemaakt heb. Dat ga ik deze keer ook met de kopjes doen.

Als je niet of niet zo goed kunt draaien op een pottenbakkersschijf is het toch mogelijk om schaaltjes en kopjes te maken. Uiteraard begin je weer met het platwalsen van een stuk klei tot een mooie plak. Dan heb je een mal nodig, een kleine schaal of een grote theekop (of zo’n achterlijk grote Starbucks beker) bijvoorbeeld. Daar leg je een stuk huishoudfolie in om te voorkomen dat de klei aan je kopje kleeft.

kopje maken 1Vervolgens leg je de plak klei voorzichtig in het kopje. Meestal past het niet. De plak is te groot en je krijgt hier en daar vouwen in je kopje. Op die plekken snij ik de plak open, ik verwijder het teveel aan klei en plak de randen met wat overlap weer aan elkaar. Later kun je een poging doen dat netjes bij te werken. Probeer de rand van het kopje netjes af te snijden aan de bovenkant. Het afgesneden randje maak ik nat en met mijn vingers wrijf ik erover totdat het een rondere vorm krijgt. Nu moet je het kopje een paar uur laten drogen.

Je kunt ondertussen alvast met het oortje aan de slag. Je snijdt een reep uit de plak klei en bedenkt alvast in wat voor vorm je deze wilt. Wil je een simpel oor of juist eentje met een krul? Leg het oor in de vorm die je wilt hebben. Kijk ook vast even hoe je het oor het beste kunt vastmaken aan het kopje en past het ook? Als het oor wat droger is kun je het makkelijker vastmaken aan het kopje zonder dat het scheurt of breekt. Je wilt de buitenkant van het kopje ook wat bijwerken en dat kan pas als het kopje niet meer bij elke aanraking indeukt. Ik smeer meestal wat zachte klei in de naden die ontstaan zijn door het folie of door het aan elkaar maken van twee stukken klei. Als alles is opgevuld en netjes glad gemaakt is kan het oor eraan.

kopje kopje maken 3

Het is een lastig karweitje. Het oor blijft natuurlijk erg kwetsbaar en het lukt mij ook met veel schelden en proberen pas. 😉 Ik maak meestal een slibpapje aan van klei en water, in plaats van water kun je ook azijn gebruiken dat schijnt nog beter te werken. Op de plekken waar het oor en het kopje aan elkaar moeten plakken maak je de klei ruw, je zet er wat krassen in. Daarna doe je op beide kanten wat van het slibpapje en vervolgens plak je de handel aan elkaar.

kopje maken 5 kopje maken 7 kopje maken 6

Als je het kopje wilt versieren met hartjes, vlinders of wat anders dan kun je dat ook uitsnijden uit de klei en met het slibpapje op het kopje plakken. Nu volgt weer het proces van wachten, drogen, bakken en glazuren. Zie hieronder het resultaat.

15 gedachtes over “Hoe maak je een kopje van klei?

    • Dat kan, maar dan moet ik twee nieuwe maken. Uit deze kopjes kan namelijk niet gedronken worden. Aangezien het vakantietijd is en ik nu geen gebruik kan maken van de oven zijn ze dan pas ergens in oktober klaar, helaas.

Geef een reactie

