Een maand vol spanning

juniIk kijk elk jaar weer uit naar de maand juni. Niet omdat het dan mooi weer is (hoewel het toch goed begon), maar omdat het de ‘Maand van het spannende boek’ en ‘Detectivemaand’ is.

De spannende maand wordt traditioneel ingeluid met de ‘Avond van het spannende boek’ en met de ‘Detectivenacht’ van de KRO. Die laatste neem ik elk jaar trouw op, van de ‘Avond van het spannende boek’ had ik echter nog nooit gehoord.

VN thrillergidsDe VN thrillergids
De ‘Maand van het spannende boek’ (de 25ste alweer) begint voor mij pas als ik de VN Detective- en Thrillergids in huis heb. Dit jaar was het voor het eerst dat ik zelf naar de winkel moest om er eentje te halen. De afgelopen zeven jaar kreeg ik die van Partner. Sinds Partner echter een nieuwe baan heeft zit hij niet meer bij een boekwinkel in de buurt. De verrassing was er wel een beetje af, maar dat mocht de pret niet drukken.

Het blijft leuk om interviews met thrillerauteurs te lezen en de recensies van ruim 700 boeken na te pluizen. Een broze waarheid (A delicate truth) van John le Carré is tot VN thriller van het jaar verkozen.

Detectives
Toen ik nog jong was las en keek ik voornamelijk thrillers en detectives. Agatha Christies heb ik verslonden en heel veel Ruth Rendells. Ook ben ik dol op Sherlock Holmes, maar dat wisten jullie natuurlijk allang na het lezen van mijn blogpost ‘Deduction, dear Watson’ vorig jaar.

Nog altijd heb ik een zwak voor detectives en daarom heb ik het gedaan. Ik heb getwijfeld omdat ik dacht dat ik er ingeluisd werd, maar ik moest en zou het hebben. Ik ben lid geworden van de KRO omdat ik het KRO Detectives collectors item wilde hebben. Ja, roept u maar … 🙂

Nu maar hopen dat het me veel inspiratie oplevert om nu eindelijk weer eens aan het schrijven te gaan!

collectors item

5 gedachtes over “Een maand vol spanning

Geef een reactie

