Cijfers en letters van klei

Het wordt wel weer eens tijd om mijn creatieve uitspattingen van de afgelopen weken te delen. Begin dit jaar heb ik wat uitstekers in de vorm van cijfers en letters aangeschaft. Ik had jullie in ‘Liefde in letters’ beloofd te laten zien wat ik daarmee zou gaan doen.

Makkie
Werken met uitsteekvormen is werkelijk het simpelste dat er is. Je rolt een plak klei uit en steekt daar met behulp van de uitsteekvormen wat cijfers en letters uit. That’s it!
Oké, einde blogpost. 🙂

Streepjes of bloemetjes
cijfers 2Je kunt nog een motiefje aanbrengen door bijvoorbeeld een kanten kleedje in de klei te drukken. Of je drukt de zijkant van een liniaal een paar keer evenwijdig naast elkaar in de klei voor een streepjeseffect. Ook kun je met (klei)stempels of cupcake ‘plungers’ je kleilap voorzien van bloemetjes of hartjes en daarna de letters of cijfers uitsteken.

Behalve motiefjes in de klei drukken, kun je ook een bloemetje uitsteken en op de letter plakken. Of je maakt (heel origineel ;-)) een lieveheersbeestje of een vlinder die je op de letter vastmaakt met kleislib. Als je de cijfers en letters op wilt hangen of ergens aan wilt bevestigen is het handig om bovenin een gaatje te maken.

Daarna is het weer wachten tot alles goed gedroogd is voor het in de oven kan. Eenmaal gebakken kun je ervoor kiezen de cijfers en letters met (acryl)verf te beschilderen en af te lakken of om ze te glazuren.

Vorstbestendig
Hoewel ik de cijfers wat aan de kleine kant vind om ze als huisnummer te gebruiken (ca. 6,5 cm hoog), kan het natuurlijk wel. Sterker nog, ik heb al een paar bestellingen binnen. Deze cijfers zal ik extra heet moeten stoken om ze vorstbestendig te maken. Het nadeel van zo’n hete stook vind ik dat de witte kleikleur wat donkerder uitpakt. Het is eerder crème of beige. Verder zijn er niet vaak werkstukken voor de hete stook, dus het duurt nog wel een paar weekjes voor er voldoende is voor een volle oven.

Voor mezelf heb ik ook wat cijfers gemaakt die ik voor het raampje in de voordeur ga hangen. Binnen dus, zodat ze niet heet gestookt hoeven te worden. Je kunt ze ook voor het keukenraam hangen of bij vorst binnenhalen (kan de postbode lekker zoeken).

Ik kan jullie vertellen dat ik al een aantal mensen blij heb gemaakt met deze vrolijke cijfers en letters. Nathalie en Gonnie moeten alleen nog even wachten op hun cijfers die naar buiten kunnen. Andere cijfers en letters die al (bijna) klaar zijn kun je op de foto’s hieronder zien. (Klik op een foto voor een vergroting en om naar de fotogalerij te gaan).

14 gedachtes over “Cijfers en letters van klei

Geef een reactie

