Op de sokkel: lichaamsdelen die nooit vervelen

benentafelIn deze interviewserie zet ik beeldend kunstenaars en creatievelingen op de sokkel. De aftrap wordt genomen door Renee die paspoppen niet gebruikt om kleding op te showen, maar om ze te beschilderen. Het begon allemaal bij de kringloopwinkel waar Renee tegen een torso van een paspop aanliep. Ze keek ernaar en zag meteen de mogelijkheden om er een kunstobject van te maken.

“Ik was altijd al creatief”, vertelt Renee. “Met twee creatieve ouders kan dat ook bijna niet anders. In de lederwarenzaak van mijn moeder vond ik het erg leuk om de etalage in te richten. Mijn moeder kon van alles maken met een naaimachine. Na de mavo twijfelde ik tussen de gezondheidszorg en de kunstacademie. Het werd uiteindelijk toch de gezondheidszorg.”

Beschilderde torso
poldermodelEen tijd lang heeft het creatief bezig zijn op een laag pitje gestaan, maar zo’n tien jaar geleden is Renee weer begonnen.
“Ik kwam alleen te staan en had weer de behoefte me creatief te uiten. Ik kocht verf en kwasten en ben aan het schilderen geslagen.”

Eerst waren dat ‘gewoon’ schilderijen, maar na een bezoek aan de kringloopwinkel kon ze de verleiding van een paspop niet weerstaan. Ze nam hem mee en beschilderde de torso.
“Ik zette de torso thuis neer totdat iemand aangaf deze graag te willen hebben. Daarna ben ik aan een nieuwe begonnen en weer waren mensen er enthousiast over. Op een gegeven moment kreeg ik zelfs een opdracht. Voor ik het wist handelde ik in de beschilderde lichaamsdelen.”

Door het lint
pink ribbonIn 2011 zag Renee een oproep voor een boek over borstkanker. Er werd gevraagd om iets te maken of te schrijven wat te maken had met borstkanker en ze deed mee. De inzending van Renee was in augustus 2011 de winnaar in de categorie Kunst en fotografie.
“Mijn werk is geplaatst in het boek ‘Door het lint’ waarvan een gedeelte van de opbrengst ten goed komt van Pink Ribbon. Daarna ben ik verder gegaan met de beha displays. Behalve ze te beschilderen voorzie ik ze ook van twee knoppen om bijvoorbeeld handdoeken of sleutels aan te hangen. Het liefst maak ik nu functionele kunst. Van torso’s en bustes maak ik lampen en van een stel benen een tafel.”

Worstelen met paspoppen
De torso’s en paspoponderdelen vindt Renee op marktplaats, maar ook in Breukelen bij gruppocorso een groothandel in paspoppen.
“Het is gewoon een beetje eng om daar tussen de paspoppen door te lopen. Je weet niet wat je ziet. Ik wist ook niet wat ik zag toen de postbode een keer met een paar benen in zijn nek voor de deur stond. Die benen zijn trouwens erg lastig om te beschilderen, je moet ze constant draaien en kunt er niet altijd goed bij.” Ze lacht als ze terugdenkt aan de keer dat ze bij een doe-het-zelfzaak een ijzeren pin liet verwijderen van het middel van een pop. “De heren hebben erg hun best moeten doen om die pin te verwijderen. Ze wisten niet goed waar ze hun handen moesten laten omdat ze al gauw in het kruis van de pop terechtkwamen. Voor andere klanten was het een vreemd gezicht om de mannen te zien worstelen met een paar benen. Het leek net of er iemand doormidden gezaagd werd!”

Vorig jaar heeft Renee op een kunstmarkt gestaan. “Het is erg leuk om te zien hoe anderen op je werk reageren en om te horen wat ze ervan vinden. Er heerst vaak een gezellige sfeer en alleen al het rondlopen op een kunstmarkt en kennismaken met andere kunstenaars is zeer de moeite waard. Dat moet ook wel want voor veel deelnemers is de kraamhuur duurder dan de opbrengst van die dag.”

Bloggen over kunst
Naast schilderen is Renee ook op een andere manier met kunst bezig. Voor OuderAlleen organiseerde ze op de ontmoetingsdag op Landgoed Schovenhorst in Putten bijvoorbeeld al tweemaal een expositie. Verder heeft ze al ruim acht jaar een blog over kunst. Op haar blog More or Less stelt ze zichzelf en anderen vragen over de getoonde kunstobjecten.
“De inspiratie voor mijn werk haal ik uit allerlei kunst en kunstsites die ik tegen ben gekomen tijdens mijn jarenlange zoektocht naar kunst voor mijn weblog. Ik omschrijf mijn kunst als kleurrijk, een beetje vreemd, popart-achtig en als lichaamsdelen die nooit vervelen.”

9 gedachtes over “Op de sokkel: lichaamsdelen die nooit vervelen

Geef een reactie

