Start running now! (1)

hardlopen 1Ik kan zelf nog niet begrijpen hoe het nou precies gegaan is, maar ik ben begonnen met hardlopen. Mensen die mij goed kennen lachen hardop en denken dat ik een grapje maak. Natuurlijk kan het nog steeds één grote grap worden als ik er straks de brui aan zou geven.

Het zit zo
Partner schoof mij een paar weken geleden een artikel van Aaf Brandt Corstius onder mijn neus. Ik zag dat het over sporten ging en schoof het snel terzijde. Uiteindelijk las ik het toch en ik herkende mezelf in het verhaal van Aaf. Geen zin om te sporten en de kilo’s waren er (redelijk ongemerkt) aangekomen. Ik herkende mezelf echter niet in haar enthousiasme voor hardlopen. Ze loopt drie keer per week een half uur en ze zegt dat ze chagrijnig wordt als ze een keertje overslaat.

Ik heb nooit hard gelopen en zag mezelf dat ook nooit doen. Tig jaar geleden ben ik namelijk met pijnlijke knieën naar de dokter gegaan. Er was iets niet goed met het kraakbeen in mijn knieën. Dat kwam volgens de dokter door het sporten. (Ja, ik was nog jong en dan doe je weleens wat geks. ;-)) Ik moest vooral nooit gaan joggen omdat het erg slecht was voor mijn knieën. Daar heb ik maar al te graag naar geluisterd. De Zumbales die ik een paar maanden geleden deed en de vroegere steplessen bevestigden het zwakke-knieën-verhaal.

Vrienden en bekenden
Een paar maanden geleden vertelde een goede vriend me dat hij al een tijd hardloopt. Hij valt er niet alleen veel van af, hij gaat zich er ook nog eens goed bij voelen. Het wordt een soort meditatieloop waarin alle onnodige geestelijke ballast van die dag tijdens het lopen van je afvalt. Ook de man van een vriendin bleek ineens vele kilo’s afgevallen te zijn door zijn hardloop- en spinningverslaving. Laatst bekende een vriendin van me dat ze hardloopt en meedoet met wedstrijden van 5 kilometer.
“Wat gebeurt hier nou?”, dacht ik.

Opbouwen
Zou het zo simpel zijn? Je trekt je sportschoenen aan en begint gewoon te rennen, drie keer per week. Dat hou ik nooit vol … wacht ik bedoel, dat half uur háál ik niet eens!
De oplossing is inderdaad heel simpel en heet opbouwen. Je gaat niet meteen een half uur hardlopen. Je start met 5 minuten wandelen, dan loop je 1 minuut hard, gevolgd door anderhalve minuut stevig doorlopen, dan weer 1 minuut hardlopen enz. Daarna eindig je weer met 5 minuten wandelen. Na afloop heb je er dan bijna een half uur opzitten.

Dat klonk als iets dat ik op z’n minst eens geprobeerd moest hebben. Wie weet viel het met die knieën wel mee en wie weet zou ik ook verslaafd raken. Zo kwam het dus dat Partner en ik afgelopen zondag de stoute (sport)schoenen aantrokken en gewoon begonnen met hardlopen.

Wordt vervolgd …

PS dit verhaal is geen fictie, het is waar gebeurd!

Advertenties

21 gedachtes over “Start running now! (1)

  1. Goed bezig en ben er zeker van dat je het volhoudt. Vooral het langzaam opbouwen is heel erg belangrijk, daarmee voorkom je ook vervelende blessure’s en blijf je veel plezier aan/in het lopen houden. [wijze les 🙂 ]

  2. quote: “… zegt dat ze chagrijnig wordt als ze een keertje overslaat.” – komt omdat je lichaam bij sporten (niet alleen hardlopen) lichaamseigen opiaten aanmaakt (o.a. endorfines). Met sporten krijg je dus een soort endorfine “verslaving”. Het lijft wil net als met nicotine, zijn dagelijkse dosis dope…
    Een vriend liep in het verleden 3x 10 km per week (deed zo af en toe een marathon). Toen hij een blessure opliep en noodgedwongen met zijn pootje omhoog moest om te herstellen was het afkicken. Echte cold-turkey van je eigen opiaten.
    Lijkt me wel leuk deze trainingsmethode: soort cardio-training vermoed ik.
    Het beste met de knieën, hopelijk gaan ze niet opspelen.
    En ja, iemand anders vroeg het ook al. Wat voor schoenen zijn je aangeraden?

  3. Goede schoenen is echt heel belangrijk!!!! Van het begin af aan….vooral bij zwakke knieën….je “bonst” iedere keer op de ondergrond met hardlopen, zonder goede demping krijg je waarschijnlijk snel last. Je mag de mijne wel lenen….knufs (3 jaar intensief hardloopstertje geweest)

  4. Voor je het weet loop je een half uur achter elkaar. Ik hoop dat de knietjes het volhouden. Vooral goede schoenen aanschaffen en niet denken: dat komt nog wel een keer!!
    Ik wens je veel succes en doorzettingsvermogen. Het is wel erg leuk om je eigen conditie te zien verbeteren. 🙂

  5. Petje af hoor! Ik zit er heel stiekem ook weleens aan te denken maar op de een of andere manier zie ik mezelf nog niet zo 1,2,3 door de straten van Veendam heen banjeren, dus ik denk dat ik het maar gewoon bij de sportschool hou…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s