Je wil trainen

Wat gezond (di)eten en bewegen betreft sta ik nou niet bepaald bekend als een doorzetter. Daarom heb ik gekozen voor een andere aanpak. Het is wel duidelijk dat mijn wil wat training nodig heeft en mijn ego wat zelfverzekerder mag worden. Ik mag niet meer met smoesje aankomen om het mezelf makkelijk te maken af te haken of vals te spelen.

De tweede dag van het nieuwe jaar heb ik daarom hoog ingezet, ik heb gevast. Een vriendin van me heeft het een aantal weken geleden gedaan en bracht me op dit idee. Om het vol te kunnen houden ging ik voor de makkelijkste optie. Water, kruidenthee, fruitsap (vers geperst niet uit een pak), groentebouillon en met mate een beetje fruit. Het stond op papier en er was voor mij geen mogelijkheid om iets ‘verkeerd’ te interpreteren.

Bron: weheartit.com

Gelukkig werd ik pas laat in de ochtend wakker en na een paar glazen water en een kiwi ging het eigenlijk wel. Natuurlijk hield ik gedurende de dag wel een hongerig gevoel, maar ik viel niet flauw van de honger en voelde me ook niet zwakjes. Iets minder handig was het om boodschappen te gaan doen, ik had geen fruit in huis om sap van te maken dus ik moest wel. Ik heb die dag drie glazen sap, twee kiwi’s, twee mokken bouillon, een kopje kruidenthee en water genomen. Zeker na het nuttigen van de bouillon ging het prima. Aan het eind van de dag voelde ik me Jippie! dat het me gelukt was en zonder al te veel moeite.

De volgende dag merkte ik pas goed wat het resultaat was van een dagje ‘je wil trainen’. Nee, ik was geen kilo’s afgevallen. Maar ik heb mijn eerste geroosterde boterham met zorg klaargemaakt en ik genoot er echt van. Toen ik aan het einde van de ochtend een beetje trek kreeg vroeg ik me af of ik werkelijk iets moest eten of dat ik nog wel een uurtje kon wachten tot de lunch. Ik koos voor het laatste en merkte dat de trek al snel wegebde. Na een paar dagen was dit effect natuurlijk weer verdwenen, maar voor mij was het leerzaam dit eens een dagje uit te proberen. Nu maar eens beginnen met meer bewegen.

Don’t try this at home als je ziek, zwak, misselijk of zwanger bent en niet vaker dan één keer per maand!

20 gedachtes over “Je wil trainen

  1. Goed gedaan! Het is inderdaad zo dat vasten een positief effect kan hebben (mits je het goed doet, natuurlijk). Het lijkt me sowieso leerzaam om te zien dat je niet zo heel veel eten nodig hebt om goed te kunnen functioneren.

  2. Het kan inderdaad een erg positief effect hebben ondanks dat je geen kilo’s afvalt.. Heerlijk! Zo ga ik gezonder eten, niet om af te vallen maar gewoon het gevoel te hebben wat gezonder te eten. Voel ik me meteen beter bij.

  3. Goed zeg, dat je dat een hele dag vol kan houden. Dat lijkt me behoorlijk lastig, volgens mij zou mijn humeur er niet beter van worden 😉 Ik stel eten ook wel eens uit, zo van “je mag pas eten maken/halen, als … af is”. Dan vergeet ik de honger soms. Al weet ik niet of het misschien sneller “af” zou gaan als ik wel energie uit een snack zou hebben… Oh, en boodschappen doen met honger is voor mij trouwens echt funest, wat ik dan wel allemaal niet als extra mee neem… Ik vind het bijna knapper dat je daar bestand tegen bent!

  4. Het moet inderdaad te doen zijn, als je het goed doet, ik zou alleen de volgende keer wel even boodschappen doen voor de dag dat je gaat vasten? 😉

  5. Jeetje wat knap! Ik zou zelf nooit vasten, maar ik merk wel dat als ik op het werk iets minder te doen heb dat mijn lichaam dan al gauw aangeeft dat ie wat wil eten. Ik moet dan wel tegen mezelf zeggen dat dat geen honger is en dat ik gerust tot half 1 kan wachten met mijn pauze ^^

  6. Een dag lijkt me goed te doen. Sommige mensen doen het een week, dat zal me wel lukken, maar ik denk dat ik er behoorlijk chagrijnig van zou worden hihi.

  7. Ben ongeveer net zo streng (misschien nog wel iets strengers zelfs) bezig.. Heb echt stevig gevast en heel weinig gegeten. Dat resultaat zie je wel gelijk op de weegschaal en dat is heel fijn. Gezond is natuurlijk anders, maar soms is het een kwestie van doorbijten. Bewegen is dan wel weer gezond, dus dat moet gewoon voor een grotere calorieverbranding zorgen.. Succes ermee!

  8. Dit is ook niets voor mij, volgens mij zou ik halverwege de dag van m’n graat vallen! Des te meer respect voor jou 🙂

    En ik heb m’n appeltje nog steeds niet herverstopt, schaam 😦 het komt er steeds niet van..

  9. Wat goed dat je het vol hebt gehouden.
    Ik stel mij zelf wel eens de vraag: heb ik nou echt honger of is het gewoon omdat ik iets wil eten? Meestal het laatste haha.

    Mijn vriend is tegenwoordig helemaal van de smoothies.. Hij heeft er speciaal een blender voor aangeschaft en het fruit is niet aan te slepen hier. hihi

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.