In de file voor Escher

Een paar weken geleden gingen we op weg naar Den Haag om de tentoonstelling van Escher in het Paleis te bekijken. Een collega had gezegd dat ik er echt heen moest gaan en daar luister ik natuurlijk naar. Toen we bijna in Den Haag waren kwamen we in de file terecht. “Logisch”, zeiden Partner en ik tegen elkaar. “Het is mooi weer en iedereen gaat naar het strand.”

We kropen langs het Malieveld en zagen dat er ‘iets te doen’ was. “Occupy”, riep Partner. “Dat mag ik niet hopen”, zei ik. Het Malieveld stond helemaal vol met tenten en er was veel volk op de been. Al snel zagen we dat er een ‘cpc-loop’ was (city-pier-city wisten we na het weekend) en dat we niet makkelijk in het centrum zouden komen. Na een uur stapvoets langs rennende mensen rijden konden we eindelijk terug en onder het Malieveld door. Partner en ik juichten toen we in het centrum aankwamen (Partner van binnen en ik hardop).

Escher in het Paleis
De tentoonstelling was leuk en indrukwekkend en ik heb er ook nog wat geleerd! Ik kwam er namelijk (ondanks een jaartje kunstgeschiedenis) nu pas achter dat Escher een Nederlander was (foei!). Er werd een boeiende film vertoond, waar twee mensen die tussen Partner en mij in zaten, doorheen kletsten. Ik boog me over hen heen naar Partner en zei: “Ik versta er geen zak van”. Het geklets werd ineens een stuk minder. 🙂

 

 

Indrukwekkend dus, dat iemand gaat zitten priegelen met diervormen totdat er twee (of drie) precies in elkaar passen. En dan het 3D werk met bollen waarin hij zichzelf heeft afgebeeld of de krokodil (of leguaan?) die uit een vel papier kruipt, over het bureau loopt en aan de andere kant weer braaf de tekening in gaat. Natuurlijk heb ik ook het bekende huis gezien dat onmogelijk in het echt kan bestaan (zie foto’s hierboven). Dit is hogere wiskunde mensen!

Filmpje!
Ik was voor jullie op zoek naar een filmpje over het werk van Escher en kwam toen onderstaand kunstwerkje tegen van Cristóbal Vila. Hij heeft zich laten inspireren door Escher en bedacht hoe zijn werkplaats eruit gezien moet hebben. Als je de muziek wat te dramatisch vindt kun je natuurlijk altijd het geluid even uitzetten.

27 gedachtes over “In de file voor Escher

  1. Ik vind de schilderijen van Escher altijd erg leuk om naar te kijken. Het is totaal niet saai en iedere keer zie ik weer iets nieuws. Overigens nooit geweten dat hij een NL was.
    Mijn tandarts heeft een aan het plafon hangen. Ik kijk al jaren naar dat zelfde schilderij en nog steeds ben ik niet uitgekeken…

    (volgende keer als je weer daar rijd hoop ik mee te lopen met de cpc-loop 🙂 )

  2. Niet alleen de schilderijen zijn beeldend, je beschrijvingen zijn dat ook ! Deze vind ik prachtig : Partner en ik juichten toen we in het centrum aankwamen (Partner van binnen en ik hardop).
    Hihi … Das pas samenwerking 😛

  3. Zelf ook eens werk van Escher bezocht. Was toen ook onder de indruk.

  4. Ik ken de afbeeldingen en puzzels, prachtig keer op keer…
    Het filmpje heb ik ook bijzonder gevonden en zou het graag bij mijn gedicht willen plaatsen
    Op mijn blog.

    Ik heb een analyse geschreven in dit gedicht:

    De kijk op zijn werk
    is er één van verbazing
    het ligt niet aan uw perceptie
    Hoe je het ook bekijkt
    van dichtbij of ver af
    Verhoudingen zijn zoek
    de lengte blijkt de breedte
    diepte komt te voorschijn
    vanuit de horizon
    Schaduw brengt geen licht
    vormen passen en omsluiten
    Beelden klimmen van het doek…
    ontsnappen aan de lijst

    • Mooi gedicht weer Ivar. Daar moet je zeker het filmpje bij gebruiken op je blog.
      En laat meteen je url achter zodat wij ook even op je blog kunnen kijken. 🙂

      • Ik ga kijken wanneer ik via de computer
        De film kan plaatsen…via ipad lukt dat derhalve
        Nog steeds niet…
        Het inspireerde mij zeer
        Writersblock…efkes zoeken,
        Desnoods bij een ander
        Dat is toch geen plagiaat?

  5. Aaah daar wil ik ook nog een keer naar toe! Ik ben wel naar andere musea in Den Haag geweest en mijn aanraders zijn: het panorama van mesdag en het museum voor de communicatie 🙂

  6. Toen ik nog op de middelbare school zat hebben wij een keer voor het vak CKV een hele documentaire gezien. Ondanks CKV voor mij het vak Cultuur Kunst en Verveling was, vond ik deze documentaire behoorlijk interessant.

    • Cultuur Kunst en Verveling? Haha, dat klinkt niet best. Had mij wel leuk geleken zo’n vak, als het een beetje goed gebracht wordt dan.

  7. Ik vind het werk van Escher ook altijd wel boeiend! En heb je dat tijdens die film echt gezegd? Geweldig!!

      • Haha, ik vind het juist wel goed! 😀 Had er zelf laatst last van in de bios en dan wil ik er wel wat van zeggen, maar dan durf ik weer niet zo goed… Al leken me dit ook niet echt de types die dan wel stil zouden zijn, dus ik heb ze er maar van laten genieten ;p

  8. Dat moet een mooie tentoonstelling geweest zijn.. Ik wist ook niet dat hij een Nederlander was, maar ik heb dan ook weer niks met kunstgeschiedenis 😉

  9. Escher is echt geweldig. Ik ben heel lang geleden ook naar een Escher museum of expositie geweest en dat vond ik heel bijzonder. En dat filmpje is trouwens ook heel mooi gemaakt zeg!

  10. Ik was als klein kind al helemaal gek op Escher’s werk en nu nog steeds.

  11. Wat is dat genieten he, ik ben er twee keer geweest. Een keer mijn mijn moeder en een keer met mijn vriend. Zelfs de tweede keer was het leuk.

Reacties zijn gesloten.